یزدفردا: در آیینی گونه ارزشمند و در خطر انقراض گربه‌ی پالاس به عنوان نماد حیات وحش شهرستان تفت معرفی شد.

به گزارش یزدفردا: مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد درآیین رونمایی از نماد حیات وحش شهرستان تفت گفت: کوهستان شیرکوه سرمنشاء حیات برای استان یزد است و خوشبختانه از لحاظ کیفیت گونه‌های جانوری در این اقلیم اکثر گونه‌های شاخص در استان وجود دارد.

نورانیان در مورد معرفی گربه‌ی پالاس به عنوان نماد حیات وحش شهرستان تفت، ادامه داد: در مطالعات میدانی و گشت و کنترل منطقه، محیط بانان موفق به ثبت تصاویری از این گونه نادر شدند که اکنون با توجه به اهمیت این گونه، گربه پالاس به عنوان نماد حیات وحش شهرستان تفت معرفی شد. 

رئیس حفاظت محیط زیست تفت هم در این آیین، یکی از تهدید‌های اساسی برای این گونه را سگ‌های ولگرد معرفی کرد و افزود:سگ‌ها به‌عنوان گونه جانوری مهاجم برای زیستگاه‌های طبیعی محسوب می‌شوند و گزارش‌های متعددی از حمله گروهی و کشتن گونه‌های شاخص گربه‌سانان از جمله یوز، پلنگ، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه وحشی و سایر گونه‌ها توسط حملات گونه‌های مهاجم در محیط زیست کشور وجود دارد.

زارع خورمیزی خاطرنشان کرد: به منظور دوستی بیشتر مردم با این گونه در خطر انقراض و با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، گربه پالاس به عنوان نماد حیات وحش تفت معرفی شد. 

وی افزود: این گربه یکی از ۸ نوع گربه‌سان ایران است که در معرض انقراض قرار دارد و از نظر خصوصیات ظاهری بلندترین و متراکم‌ترین خز را در میان تمامی گربه سانان دارد و حیوانی شدیدا منزوی و غیراجتماعی به شمار می‌رود و تک زی است و با احساس خطر کردن، تولید مثل را حتی تا چند سال به تعویق می‌اندازد.

حجت الاسلام گلوردی امام جمعه تفت در این آیین، با تقدیر از محیط بانان و تشکر از تلاش‌های جهادگونه آنان، گفت: پروردگار عالم با تأکید بر اینکه نظام هستی براساس مصلحت و نیاز انسان‌ها آفریده شده است، آنها را از فساد و تخریب در این نظام به شدت نهی کرده است؛ زیرا که استفاده بی حساب و بی تعقل از منابع طبیعت و زیاده روی در بهره برداری از آن باعث تباهی و فتنه در زمین می‌شود. بنابراین، همگان موظفند برای حفظ طبیعت بکوشند.

امام جمعه تفت خاطر نشان کرد: اهمیت حفظ محیط زیست و نقش آن در زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست در آیات قرآنی و روایات تأکید فراوانی بر اهتمام به حفظ محیط زیست و حفظ منابع طبیعی و استفاده درست و انتقال آنها به نسل‌های آینده شده است.

 در آیین معرفی گربه‌ی پالاس به عنوان نماد حیات وحش شهرستان تفت، اعضای شورای تامین شهرستان، امام جمعه و فرماندار تفت و دیگر مسئولان شهرستان در محل پاسگاه محیط بانی بادگز حضور داشتند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا